Kruisjassen spelregels

Kruisjassen is een kaartspel dat gelijkenissen heeft met klaverjassen. Kruisjassen wordt vooral in het zuiden en oosten van Nederland gespeeld. De naam van het spel is afgeleid van kruis en jas. De term kruis wordt gebruikt omdat je dit spel in paren speelt die schuin tegen over elkaar zitten. Jas een oude term voor de boer in het kaartspel. Op deze pagina vind je de regels, puntentelling en score van kruisjassen. Lees snel verder als je kruisjassen wilt leren spelen.

Kruisjassen spelregels

Algemene regels kruisjassen

  1. Kruisjassen is een kaartspel dat met 4 personen gespeeld wordt. De spelers die schuin tegenover elkaar zitten, vormen een team.
  2. Het spel wordt met 32 speelkaarten, de piketkaarten, gespeeld. Dit zijn de 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer en aas van iedere kleur.
  3. Iedere kaart heeft een puntenwaardering en relatieve hoogte. Dit wordt later uitgebreider uitgelegd.
  4. Net zoals bij de meeste kaartspellen komt de speler links naast de deler uit bij het begin van het spel.
  5. De speler met de hoogste kaart wint de slag. Als er is ingetroefd, dan wint de speler met de hoogste troefkaart de slag.
  6. De winnaar van de slag mag de volgende slag uitkomen.
  7. De laatst gespeelde slag mag door iedere speler worden teruggekeken, zolang de daarop volgende slag nog bezig is.
  8. Spelers moeten te allen tijde kleur bekennen indien mogelijk. Als een speler niet kan bekennen, mag hij of zij een andere kaart naar keuze spelen.

Het delen bij kruisjassen

  • Iedere speler ontvangt 8 kaarten.
  • De gebruikte deelvolgorde is 4-4. Ook 3-2-3 wordt toegepast.
  • De deler (ook wel gever genoemd), legt de laatste kaart die hij zelf ontvangt open op tafel. Deze omgedraaide kaart is de troefkleur voor die ronde. Zodra iedere speler de kaart heeft gezien, neemt de deler de kaart weer op hand.

Punten kaarten kruisjassen

De kaarten hebben de volgende waarde.

Kaart Punten als troefkaart Punten als niet-troefkaart
Aas 11 11
Heer 3 3
Vrouw 2 2
Boer 20 1
10 10 10
9 14 0
8 0 0
7 0 0

 

Spelverloop kruisjassen

  • In totaal zijn er 146 punten per ronde te behalen.
  • Het doel van het spel is dat je samen met je partner 100 punten of meer behaalt per ronde.
  • Na het delen, komt de speler links van de gever uit. Er wordt met de klok mee gespeeld.
  • Je moet de gevraagde kleur altijd, indien mogelijk, bekennen.
  • De speler die de hoogste kaart gooit tijdens de slag, wint de slag, tenzij erin getroefd wordt. Als er ingetroefd wordt, dan wint de speler met de hoogste troefkaart.
    • De ranking van niet-troefkaarten is als volgt: aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7.
    • De ranking van troefkaarten is als volgt: boer, 9, aas, heer, vrouw, 10, 8, 7.
  • De speler die de slag wint, mag de daaropvolgende slag uitkomen.

Score kruisjassen

Hieronder lees je hoe de score berekend wordt na een potje.

  • Als een team 100 punten of meer behaald heeft, dan krijgt iedere speler van dit team 2 punten.
  • Als een team alle slagen gewonnen heeft (kapot gespeeld), dan krijgt iedere speler van dit team 5 punten.
  • Er wordt doorgespeeld tot een vooraf bepaald aantal punten, vaak is dit 11. Ook is het mogelijk dat vooraf een bepaald aantal potjes wordt afgesproken, bijvoorbeeld 8. Het winnende team is het team dat na 8 potjes de hoogste score heeft.

Kruisjassen kent grote gelijkenissen met het kaartspel klaverjassen. De spelregels van kruisjassen zijn iets eenvoudiger dan die van klaverjassen. Kruisjassen is daarom een toegankelijker kaartspel. Dit spel is vooral in het oosten van het land populair. In het zuiden van Nederland is rikken bekender en populairder.

Meer kaartspelletjes leren?

In ons kenniscentrum vind je de regels van nog meer kaartspellen.