Duizenden spelregels

Duizenden is een makkelijk te leren spelen kaartspel, waarbij strategisch denken, tellen en een goed geheugen belangrijk is. Dit spelletje wordt ook wel schoppenvrouwen of zwarte wijven genoemd. Op deze pagina leer je de regels van het kaartspel duizenden.

Duizenden kaartspel regels

Algemene regels duizenden

  • Duizenden wordt bij voorkeur met 4 mensen gespeeld. Vanaf 2 spelers is ook mogelijk en het is eveneens mogelijk om met meer dan 4 mensen te spelen.
  • Duizenden wordt gespeeld met 2 stokken kaarten, inclusief jokers.
  • Het doel van dit kaartspel is om 1000 punten of meer te behalen.
  • Je kunt punten verdienen door setjes op tafel te leggen, waarover later meer.
  • Er wordt met de klok mee gespeeld.

Delen

  • Iedere speler ontvangt 13 kaarten van de deler.
  • De overige kaarten worden gesloten op een stapel in het midden van de tafel gelegd. Dit is de trekstapel.
  • De bovenste kaart van de stapel wordt open op tafel gelegd.

Setjes

In het kaartspel duizenden kun je punten verdienen door setjes te maken, maar wat zijn setjes?

  • Een setje bestaat uit minimaal 3 kaarten met dezelfde waarde, bijvoorbeeld 3 achten of 3 azen. Hierin mogen kleuren dubbel voorkomen. In een setje met 3 achten, mag bijvoorbeeld 2 keer de harten acht voorkomen.
  • Of een setje bestaat uit minimaal 3 opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur, bijvoorbeeld de 7, 8 en 9 van harten. De aas kan voor de 2 en na de heer neergelegd worden.
  • Een joker mag in plaats van een andere kaart worden geplaatst in een setje.
  • Setjes liggen open op tafel.

Punten duizenden

De kaarten waarmee je setjes vormt, zijn punten waard. Iedere kaart heeft een bepaalde waarde.

  • 2 tot en met 9: 5 punten
  • 10, boer, vrouw en heer: 10 punten
  • Aas: 20 punten
  • Joker 25 punten
  • Schoppenvrouw: 100 punten of 200 minpunten

De schoppenvrouw is de waardevolste kaart in het spel en de reden waarom dit kaartspel ook wel schoppenvrouwen genoemd wordt.

Spelverloop duizenden

  • De speler links van de deler is als eerste aan de beurt.
  • Die speler mag een kaart van de trekstapel pakken of de bovenste open kaart.
  • Als een speler een open kaart oppakt, dan moet hij hiermee uitkomen. Dit betekent dat de speler die kaart moet gebruiken om een setje te vormen. Hierna moet de speler de complete afgooistapel pakken (waarover later meer). Hiermee mag die ook setjes vormen of kaarten aanleggen bij bestaande setjes. Een 8 mag je bijvoorbeeld aanleggen bij een bestaand setje van 8. Je mag alleen aanleggen bij je eigen setjes. Aan het eind van de beurt legt de speler een kaart open terug die de nieuwe afgooistapel vormt.
  • Als een speler een kaart van de trekstapel pakt, dan mag die, indien mogelijk uitkomen met een setje of een of meerdere kaarten aanleggen bij een eigen setje. Op het einde van de beurt legt een speler een kaart uit eigen hand op de afgooistapel.
  • De ronde eindigt op het moment als een speler geen kaarten meer in de hand heeft. Let op, een speler moet in dat geval nog wel altijd een kaart op de afgooistapel gooien. Hierna wordt de score opgeteld.

Score duizenden

De score voor iedere speler wordt berekend door het aantal punten van de setjes minus de punten van de kaarten die een speler nog in de hand heeft. Let hierbij op dat een schoppenvrouw op tafel 100 punten waard is, maar in de hand 200 minpunten! De schoppenvrouw wil je dus zo snel mogelijk uit je hand spelen.

Het spel eindigt als een speler duizend punten of meer heeft. De eerste speler die duizend punten heeft, is de winnaar van het spel.

Extra regels

Bij duizenden gelden de volgende extra regels

  • Een setje mag niet voor meer dan de helft uit jokers bestaan.
  • Tijdens de eerste beurt mag de joker nog niet worden gebruikt.
  • Om een kaart van de afgooistapel te pakken, moet je minimaal 3 kaarten in je eigen hand hebben.
  • Je mag de schoppenvrouw niet op de afgooistapel gooien, tenzij je geen andere kaart hebt.
  • Kaarten mag je alleen aanleggen bij je eigen setjes, met één uitzondering. Je mag een joker uit een setje van een ander speler ruilen met een passende kaart van jezelf. Ook mag je een joker uit een eigen setje ruilen met een kaart in je hand.
  • Je mag de joker uit een setje van een tegenstander echter niet wisselen met de schoppenvrouw.

Klassiek duizenden versus modern duizenden

De spelregels op deze pagina zijn de regels van klassiek duizenden. Er bestaat ook een variant modern duizenden. De spelregels verschillen op de volgende punten.

  • Bij modern duizenden wordt er niet gespeeld met jokers. In plaats hiervan hebben de tweeën de functie van een joker. Bij klassiek duizenden zijn er 4 jokers en in modern duizenden 8 jokers (8 tweeën).
  • Een twee die als joker fungeert, is 20 punten waard.
  • Bij modern duizenden mag je de joker (de 2 dus) van een setje van een tegenstander niet omwisselen.

Meer kaartspelletjes leren?

In ons kenniscentrum vind je de regels van nog meer kaartspellen.